Subscribe:

Ads 468x60px

Monday 5 November 2012

4 Cara Mudah Elak Blog Kena Hack



Isu blog kena hack bukanlah satu isu biasa dan banyak blog yang sudah digodam atas tujuan tertentu. Malaysia antara negara yang ramai pemilik blog yang banyak di hack. Jadi, aku nak kongsi  tips dan cara simple nak elak blog dari kena hack.


1. TUKAR KEPADA STRONG PASSWORD
- pastikan password email anda panjang.
- masukkan sekali huruf besar dan huruf kecil.
- masukkan nombor dan simbol.
- jangan masukkan nama atau maklumat orang mudah nak teka.


  • Contoh password yang lemah : nick1234
  • Contoh password yang kuat : nickbencioranghackedblog2018*9

2. SELALU TUKAR PASSWORD
Walaupun anda dah ubah password tu kepada password yang kuat, tapi ada jugak hacker yang boleh hack blog korang kalau diberikan masa yang cukup. So, selalu la tukar password korang, sekurang-kurangnya 3 bulan sekali.


3. PILIH TWO-STEP VERIFICATION
Two-step verification ni tambahan keselamatan kepada akaun email anda So, bila anda sign up untuk masukkan email dan password, anda akan dibawa ke satu lagi laman di mana anda kena masukkan kod yang dihantar ke handphone anda. Kalau ada orang nak hack blog anda, hacker tu perlu ada password dengan handphone anda anda.



4. BUAT BACKUP BLOGSPOT
Kalau boleh buat backup ni setiap minggu, bergantung pada kekerapan korang update blog. Ada 5 cara korang boleh backup blog. Korang boleh guna Feed, Export Blog, Window Live Writer dan Httrack. Tapi yang ni aku nak share pasal backup blog dengan export function je. Sebelum blog anda kena hack, (mintak la dijauhkan) elok la download dan save blog anda dalam bentuk *.xml ke laptop anda sebagai backup. Sebab bila dah dihack, password blog anda akan ditukar dan anda dah tak boleh nak login. Caranya : 

  




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...