Subscribe:

Ads 468x60px

Tuesday 2 October 2012

Apa Faedah Buat Blog

Apa faedah dan tujuan buat blog


Mungkin ada antara anda dan pembaca lain tertanya-tanya kenapa ramai orang berlumba-lumba membuat BLOG.Ada antara blogger yang menjadikan aktiviti blogging sepenuh masa dan ada secara sambilan atau sebagai hobi sahaja.Macam saya,saya blogging  cuma sekadar hobi dan minat,selain nak timba ilmu dalam dunia cyber ini.Kalau ada duit masuk melalui iklan saya tak tolak,rezeki jangan ditolak beb..Saya buat blog saya secara belajar sendiri dari blog-blog toturial yang banyak di Internet.Saya tak ada ilmu IT,cuma belajar dari internet saja.Mempunyai blog ni ada banyak faedahnnya,diantaranya ialah



                                                

1.Dapat Melatih Diri
 Berblogging ini umpama melatih diri untuk bermain dengan bahasa dengan lebih baik tidak kira anda menulis artikel dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris sekurang-kurangnya anda dapat melatih penulisan anda menjadi lebih baik. Blog di jadikan tempat membuat uji kaji terhadap susunan ayat, melodi dan alunan lagu dalam penulisan. Bagi mencapai bahasa penulisan yang baik ia perlu dilakukan secara berterusan.

2.Boleh Meneliti Maklumbalas
 Setiap post blog mempunyai ruang komen di bahagian bawah post untuk para pengunjung memberi pandangan dan komen mengenai topik tersebut. Pandangan dan komen ini sangat penting bagi melihat sejauh mana mesej yang di tulis sama ada dari segi perkongsian atau pendapat anda sebagai blogger ini dipersetujui dan samapai kepada para pengunjung. Komen daripada pengunjung.

3.Aktiviti Bebas Dan Santai
 Blogging tidak terlalu memerlukan waktu dan tenaga yang banyak. Semua terserah anda. Andalah yang menjadi manager atas diri dan pekerjaan anda. Anda dapat bekerja satu jam, dua jam, setengah hari atau satu hari, semua terserah anda. Tidak ada yang akan memarahi anda kerana anda bekerja untuk diri anda. Atau anda boleh saja anda bekerja pada malam hari, ketika orang lain sedang tidur lelap. Jadi lamanya waktu yang anda berikan untuk pekerjaan anda ini seluruhnya tergantung anda. Bermula dari yang sederhana, misalnya menulis satu artikel post yang pendek. Keesokkanya atau pada minggu seterusnya anda cuba menulis artikel yang lebih panjang daripada itu. Sebenarnya artikel pendek dan panjang tidak menjadi masalah.

4.Tidak Kira Peringkat Usia
 Usia pun bukan masalah. Berapa pun usia anda, tidak ada halangan untuk memulai blogging. Tidak ada alasan terlalu muda atau terlalu tua untuk memulai kegiatan menulis menggunakan blog ini ini. Saya sendiri baru sekarang mula manulis blog.

5.Tidak Memerlukan Fizikal Sempurna
 Kekekuragan fizikal bukan masalah. Ketidak upayaan anda secara fizikal tidak menghalang anda dalam blogging. Banyak orang yang tidak mampu secara fizikal yang telah blogging yang sangat membantu dan memberikan inspirasi kepada orang lain.

6.Tidak Memilih Latarbelakang
 Apapun latar belakang anda, itu tidak penting. Apa pun warna kulit anda: hitam, putih, kuning, merah atau dari bangsa atau agama apa pun anda, semua bukan halangan untuk mula blogging. Kalau anda merasa “janggal” dengan dengan aktiviti menulis melalui blog ini (blog + writing = blogging) itu sebenarnya merupakan keadaan yang biasa. Itu adalah tanda anda akan meyesuaikan diri. Anda boleh mula blogging dengan thema keunikan diri anda itu. Susunlah secara menarik sehingga sedap dibaca dan dapat menambah pengetahuan orang lain melalui post yang ditulis.

7.Tidak Memerlukan Banyak Modal
 Untuk memulai menulis menggunakan medium blog, anda tidak perlu mengeluarkan wang. Anda pun tidak perlu menggunakan kredit kad untuk mendapatkan blog. Pada permulaannya, cukup sekadar menggunakan blogspot. Dan anda sudah boleh mula blogging. Anda tidak pandai menggunakan blogspot? Anda boleh rujuk kesemua post dalam blog ini dan mencubanya satu-satu. Saya sentiasa ada di sini untuk membantu anda.

Yang anda perlukan juga adalah berupa idea-idea menarik untuk dan juga kemampuan memindahkannya menjadi bentuk tulisan agar mudah difahami para pembaca. Selepas itu, tunggu komen dan pandagan dari para pembaca blog anda. Senangkan?

8.Sumber Pendapatan Sampingan
 Blogging juga akan memberi anda wang. Serius! Anda boleh menjana wang melalui iklan yang diletakkan di dalam blog contohnya Nuffnang dan Google Adsense. Keuntungan lainnya adalah adanya kepuasan batin. Kepuasan ini tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Seorang blogger, terutama blogger baru, akan merasakan kebanggaan dan kepuasan yang tiada taranya ketika ketika artikel postnya mula dipublish dan mendapat komen daripada para pembaca di blog sendiri. Dari sini barulah anda tahu blogging sungguh membahagiakan.

9.Penghubung
Ia merupakan teknik yang efisyen dan kos-efektif untuk mengiklan maklumat dan kepakaran mengenai bisnes anda kerana ia merupakan penghubung dengan komuniti yang besar.Ini sangat membantu bagi bisnes yang kecil,di mana mereka tidak mampu untuk melabur di dalam memasarkan produk atau servis.

10.Komunikasi Secara Terus.
Ia menyediakan sumber komunikasi secara terus dengan pelanggan atau pengunjung blog,di mana mereka bebas meluahkan idea, pertanyaan atau pengalaman berkenaan dengan sesuatu komoditi atau topik.Dengan cara ini, penerbit atau 'tuan punya blog' akan mendapat gambaran dari pelabgai cadangan,pendapat dan boleh membuat beberapa perubahan di dalam proses pengeluaran.

11.Masa Nyata  (Real time)
Blogging membolehkan sesiapa sahaja berdebat atau berdiskusi secara 'on-the-spot'.Anda tidak perlu menunggu keesokan harinya untuk membaca keratan akhbar.Pihak pengiklanan boleh membuat perubahan dengan segera dan memberitahu kepada pembaca mengenai sebarang perubahan. 

12.Pendapat Yang Demokratik 
Tidak ada halangan bagi sesiapa pun untuk membuat 'post',melainkan jika menyebabkan pembaca lain tersinggung.Melalui blog,anda akan mendapat pandangan yang berbeza dan mengelakkan idea yang berulang-ulang daripada respon yang diterima bagi sesuatu produk atau servis.Dengan ini juga,ia mengikut konsep demokrasi di dalam sumber informasi.

13.Search Engine Optimization (SEO)
Blogging menggunakan teknik SEO dan dengan cara ini dapat membantu meningkatkan kedudukan dalam enjin carian atau 'Search Engine'.Kos untuk servis SEO adalah di dalam anggaran antara $5000 ke $10,000 dolar.Servis ini sedikit sebanyak meningkatkan populariti sesebuah blog tersebut,dengan memaparkan hasil carian untuk 'keyword' yang spesifik apabila pengguna menaip di dalam kotak carian(search box).Oleh sebab itu,kebanyakan blog mempunyai 'keyword' yang berulang.Ini akan menyebabkan hasil enjin carian yang lebih positif dan meningkatkan keuntungan.

14.Penerbitan Yang Pantas 
Usahawan sesuatu bisnes menggunakan teknik blogging ini untuk menyatakan atau meluahkan kepakaran, pandangan, dan pengetahuan dengan jelas kerana ianya merupakan alat atau 'tools'yang pantas dan mudah.Dalam pada itu,banyak syarikat yang menyediakan tips untuk blogging secara online untuk memulakan proses tersebut.Ia adalah mudah bagi pengunjung blog untuk melayari blog dan memberikan idea atau pertanyaan.

15.Penjimatan Kos 
Blogging juga merupakan satu medium atau cara yang murah untuk membawa nama sesuatu syarikat menjadi perhatian ramai.Bisnes yang kecil menggunakan blog untuk menerangkan ciri-ciri produk yang hendak dipromosikan, menjual dan untuk melakukan perbandingan di antara sesuatu produk.Ini seterusnya dapat mengurangkan keseluruhan belanjawan dan memberi hasil yang lebih baik di mana ia menyediakan skop untuk para pembaca atau pengunjung blog memberi maklum balas.

16.Reputasi 
Dengan perkhidmatan pelanggan yang baik dan produk yang berkualiti tinggi,blog membolehkan untuk membina kepercayaan pelanggan dan konfiden kepada syarikat.Ia melambangkan atau menggambarkan kredibiliti pemilik blog tersebut sebagai seorang yang mahir dan menjaga reputasi syarikat,membolehkan pelanggan merasa selesa dan bebas untuk bergantung atau berharap.


                                                        
Begitulah saya senaraikan faedah dan tujuan buat blog.tetapi berblogging sudah tentu memerlukan masa yang banyak.Untuk yang sibuk sukar sikit untuk berblogging,Untuk yang berminat,ayuh mulakan buat blog sekarang. 

14 comments:

  1. Maaf,ye..adik.Kandungan blog ini tak boleh di copy/paste sebab dah dimasukkan script khas utk halang copy/paste.

    ReplyDelete
  2. menarik...sbb sy sndri bru start blogging...kikikikiki

    ReplyDelete
  3. Terima kasih diatas komen anda pada blog yang taklah hebat sangat ni..blog buatan sendiri,tak de siapa yang ajar.Thumnail pun dah banyak yang hilang,mungkin kena hack kot!!!

    ReplyDelete
  4. Hrp" info ni berguna untuk saya.

    ReplyDelete
  5. Saya berminat nak buat blog, tq info yg berguna💖

    ReplyDelete
  6. Blh guiede sye buat blog x cmne nk dpt duit smpingn

    ReplyDelete
  7. HAI , U XBUAT GRUP KEE MCAM MANA CARA NAK JANA INCOME KEE UNTUK BUAT BLOG ? SBENARNYA I MINAT NAK BUAT BLOG , DAH BUAT DAH , GOOGLE ADSENS PON DAH , CARA NK START , HOW TOCOMMUNICATE TU XPANDAI HUHU , I HRAP KLAU AD GRUP INVITE HMM

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada join circle dan group serta kelas belajar blog ..sangat best dan bermanfaat. ada 100++ penulis/blogger yg dah berjaya buat income.. bg yg baru bermula pun ada kelas utk pemula. alhamdulillah. boleh hubungi sy jika berminat 0105012717

      Delete
  8. Boleh saya tau, klu yt kan ada target² yg di sasarkan baru kena bayar, klu blog pula dia ada target jg atau mcm mana prosedur dia

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...